September 19, 2018

Dirigenten

Hieronder is de achtergrond te lezen van drumband instructeur Roland Jaegers en tambour maître Albert Laugs.

Roland Jaegers

Mijn naam is Roland Jaegers. Ik ben geboren op 14 oktober 1982 te Heerlen en opgegroeid in Bocholtz, waar ik nog steeds woon. Al op jonge leeftijd was mijn interesse voor alles wat met slagwerk te maken had duidelijk aanwezig.  Als we vroeger met het gezin uit gingen eten, kreeg ik pas mijn bestek zodra het eten werd geserveerd, want anders werden de gasten van het restaurant bediend met een eindeloze drumsolo. Ook thuis moesten pollepels, bestek en prullenbakken er aan geloven. Op negenjarige leeftijd ging ik van start bij de Koninklijke Philharmonie in Bocholtz. Mijn slagwerkopleiding heb ik gevolgd op de muziekschool van Kerkrade, waar ik eerst mijn HAFA-opleiding heb gevolgd en daarna ben overgestapt op drums. Mijn leraren op de muziekschool waren Henk Mennens en Ron Coolen. In die tijd drumde ik in uiteenlopende bands en combo’s en had ik steeds minder tijd voor mijn HAFA-activiteiten. Na enkele jaren ben ik weer terug gerold in de HAFA-wereld, toen ik startte met lesgeven bij Harmonie Excelsior in Nijswiller. Kort daarna ben ik begonnen aan de opleiding Ensembleleiding Slagwerk, eveneens bij Henk Mennens. Om me verder te bekwamen in het lesgeven op het gebied van slagwerk, volgde ik bij Kreato Hogeschool voor Muziek de opleiding Docerend Musicus klassiek slagwerk, met als hoofdvakdocent Jo Zinzen.

Mijn loopbaan als dirigent van slagwerkgroepen begon in 2001 bij Harmonie Excelsior in Nijswiller – waar ik nog steeds werkzaam ben. Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen en stond ik voor de slagwerkgroepen van respectievelijk Koninklijk Harmonie Orkest Kerkrade, schutterij St. Eligius-Juliana Schinveld, en tot op heden ook nog de slagwerkgroepen van Koninklijke Philharmonie Bocholtz, Fanfare St. Cecilia Bocholtz, Harmonie St. Jozef Sittard, Harmonie St. Cecilia 1836 Vaals en Fanfare St. Caecilia Spaubeek. De slagwerkgroep van Fanfare St. Cecilia Bocholtz is onder mijn leiding in 2015 zowel Limburgs als Nederlands Kampioen geworden. In 2017 bereikte ik dit resultaat eveneens met de slagwerkgroep van Spaubeek.

Kenmerkend voor mijn manier van werken is gericht en samen met de leden van een groep onderzoeken waar de muzikale mogelijkheden én wensen liggen. Hierdoor komt iedere speler op zijn eigen niveau tot zijn recht én slaan we met sommige groepen soms nieuwe wegen in. Deze variëren  van een concert waarbij een gedekte tafel dient als slagwerkgerei (een terugkerend thema uit mijn jeugd misschien?) tot een avondvullend concert in een poppodium samen met een coverband met thema’s als ‘rock’ of ‘popmuziek door de jaren heen’.

Naast het leiden van slagwerkgroepen verzorg ik privélessen vanuit mijn eigen ‘drum- en trommelschool Jaegers’, evenals lessen voor diverse verenigingen. Verder ben ik verbonden als docent slagwerk aan de muziekschool van Baesweiler en verzorg ik workshops voor de muziekschool van Kerkrade en Heerlen.

Albert Laugs

Albert Laugs, geboren 08-05-1981 te Geleen. Mijn hele leven ben ik al woonachtig in Spaubeek en stam uit een echt fanfaregezin. Mijn eerste interesse voor slagwerk ontstond niet door de drumband van de fanfare maar door de schutterij! Mijn oom speelde daar de grote trom en dat vond ik geweldig. Hij was ook degene die mij de eerste kneepjes van het trommelen leerde. Omdat mijn vader Rob Laugs bij de fanfare in het bestuur zat, ging ik uiteraard bij de drumband van de fanfare in opleiding. Dit was op 1 augustus 1988. Nadat ik van Twan Hautvast mijn eerste trom kreeg, oefende ik dan ook flink, zodat Sint Jansgeleen goed wakker bleef. Van Ron Coolen kreeg ik mijn eerste trommellessen. Coen Aarts nam dit in 1989 over en vanaf 1990 mocht ik met de groep gaan meespelen. In 1991 volgde mijn eerste concours dat in Meijel in de buitenlucht werd gehouden. Dit onder leiding van Coen Aarts en onze toenmalige tambour-maître Richard Slangen.

Hierna hebben wij als drumband onder leiding van deze twee heren vele goede resultaten neergezet, tot aan promotie naar de hoogste divisie.

In 2008 heeft Richard Slangen ons jammer genoeg verlaten als gevolg van zijn emigratie naar Zwitserland. Na onderling overleg door de leden van de drumband, de begeleiders en de instructeur werd ik gevraagd om de nieuwe tambour-maître te worden.
2009 Was het jaar waarin ik startte met de tambour-maître cursus van de Limburgse Bond van Tamboerkorpsen. Op deze strenge maar ook zeer interessante cursus leerde ik alle facetten van het tambour-maîtreschap. Op zaterdag 25 april 2009 heb ik het examen met goed gevolg afgelegd.